(044) 279-3443

  • Рус

Мы в социальных сетях:  

     

 

 

 

 

 

 

Главная Статьи

Цензура судових рішень

← Назад

Будь - яка демократична влада не має цуратися своїх рішень. Однак в Україні демократичні процеси ідуть іншим шляхом. Замість відкритості та зближення влади з народом ми спостерігаємо зовсім інші тенденції. Про що йде мова Ви дізнаєтесь далі.

 
22.12.2005 року Верховна Рада ухвалила Закон України "Про доступ до судових рішень". Відповідно до преамбули цей Закон визначає порядок доступу до судових рішень з метою забезпечення відкритості діяльності судів загальної юрисдикції, прогнозованості судових рішень та сприяння однаковому застосуванню законодавства.
 
Дійсно, якщо Конституція України та всі процесуальні кодекси, що діють в Україні, декларують принцип гласності судового процесу, то прийняття Закону "Про доступ до судових рішень" є абсолютно логічним. Частина 3 статті 3 цього Закону в редакції від 22.12.2005 року передбачала, що до  Реєстру включаються усі судові рішення судів загальної юрисдикції. 
 
Закон в вищезазначеній редакції був покликаний впровадити і моральний принцип для кожного судді, оскільки, приймаючи рішення, суддя мав розуміти, що про таке рішення може дізнатися будь-яка особа. Отже, це мало б стримувати корупційну складову у сфері правосуддя. 
 
На протязі 5-ти років про всі судові рішення можна було дізнатися з реєстру судових рішень, який є у вільному доступі в мережі Інтернет. Працюючи з даним реєстром, можна було сформувати реальну картину судової практики з того чи іншого питання. Таким чином, будь-яка особа, що практикує в області права, мала змогу оцінити судову практику, а також оцінити ті рішення, які кардинально відрізнялися та суперечили загальній судовій практиці. Всім зрозуміло яким чином такі судові рішення з`являлися після "об'єктивного" та "неупередженого" розгляду деякими суддями.  Але Закон вимагав включати до реєстру усі судові рішення. Таким чином, визначити рівень корупції у судовій системі допомагав і реєстр судових рішень.
 
Але, 20.10.2011 року Верховна Рада України в рамках тотальної "боротьби" з корупцією вирішила виправити таку прикру помилку, прийнявши Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розгляду справ Верховним Судом України".
 
Зазначеним Законом було внесено зміни, зокрема, до частини 3 статті 3 Закону України "Про доступ до судових рішень", яка була викладена в новій редакції: "Перелік судових рішень судів загальної юрисдикції, що підлягають включенню до Реєстру,  затверджується Радою суддів України за погодженням з Державною судовою адміністрацією України".
 
Отже, тепер Рада суддів України буде визначати, які рішення "правильні" і підлягають включенню до реєстру, а які треба заховати від очей громадян. Ось така боротьба з корупцією. Але, ще один парадокс у тому, що Рада суддів буде погоджувати перелік судових рішень, які підлягають включенню до реєстру з ДСА України, яка ... здійснює організаційне забезпечення діяльності органів судової влади з метою створення належних умов функціонування судів і діяльності суддів, тобто з головним "завгоспом" судової влади. 
 
Логічність таких дій зрозуміти важко, але маємо те, що маємо. Треба звернути увагу на те, що Закон, яким було внесено зазначені зміни, був прийнятий Верховною Радою не зважаючи на висновки Головного науково-експертного управління та Головного юридичного управління законодавчого органу, які звертали увагу Верховної Ради на те, що запропонована редакція змін суперечить переліку норм інших нормативно-правових актів.
 
Нажаль, Верховна Рада не звернула увагу на рекомендації юристів і прийняла ще один Закон, положення якого суперечать іншим нормативно-правовим актам. 
 
Таким чином, сьогодні судді, на кшталт відомого всім "колядника", мають дякувати Верховній Раді та ініціаторам таких змін за те, що про їх курйозні рішення тепер ніхто не дізнається.
 
Ну що ж, мабуть це дієва схема "боротьби" з корупцією в судовій системі України.